Financiële rust met Aktiva
Budgetbeheer of Inkomensbeheer is op basis van een overeenkomst het beheren van jouw financiën. Je kunt zelf nog de eigen financiën beheren, maar je bent op zoek naar rust en ondersteuning.
Budgetbeheer of Inkomensbeheer is op basis van een overeenkomst het beheren van jouw financiën. Je kunt zelf nog de eigen financiën beheren, maar je bent op zoek naar rust en ondersteuning.
Budgetbeheer, voor velen een bekende term, maar ook een term dat veel vragen oproept. Via onze pagina “Veelgestelde vragen” proberen wij op alle vragen omtrent budgetbeheer en inkomensbeheer een antwoord te geven.
Budgetbeheer kan via ons worden aangevraagd. Hiervoor zijn geen complexe formulieren nodig. Het enige dat wij opstellen is een overeenkomst waarin wij de gemaakte afspraken hebben staan.
Zoek je een budgetbeheerderskantoor die dit voor jou kan regelen en binnen 24 uur contact met jou opneemt. Klik dan hier.
Een aanvraag voor budgetbeheer is binnen enkele dagen geregeld. Bij ons word je binnen 24 uur teruggebeld voor het maken van een kennismakingsafspraak.
Er zijn budgetbeheerderskantoren die ook beschermingsbewind aanbieden. Dit is een uitgebreide vorm van ondersteuning en gaat altijd via de rechtbank. Ook is er 1 budgetbeheerderskantoor die gratis budgetbeheer aanbiedt in de aanloop naar beschermingsbewind. Dit gebeurt in samenwerking met een aantal zorginstellingen.
Voor de aanvraag van het budgetbeheer zijn geen kosten aan gebonden. Bij ons is het eerste kennismakingsgesprek gratis.
Je kunt niet zien aan jouw budgetbeheerder of die betrouwbaar is. Dat is een groot risico in tegenstelling tot beschermingsbewind. Deze wordt namelijk wel jaarlijks gecontroleerd door de rechtbank, branchevereniging en externe auditor. Wij laten al onze dienstverleningen (inclusief budgetbeheer) en de daarbij horende dossiers (inhoudelijke controles) jaarlijkse controleren door de rechtbank, branchevereniging en onafhankelijke externe auditoren. Ook kun je zelf met ons meekijken of alles naar wens verloopt. Wil je uitgebreid lezen of een kantoor betrouwbaar is, kijk dan eens naar deze column.
Budgetbeheer wordt aangegaan voor een periode van 12 maanden. Maar hier kan ook van worden afgeweken of zelfs worden verlengd tot een periode waarin jij je plezierig voelt. En daarnaast is de overeenkomst maandelijks opzegbaar.
De kosten van Budgetbeheer kunnen variëren aan de hand van het gewenste pakket. Wil je dat je volledig ontzorgd wordt of zijn alleen de betalingen van de woonlasten voldoende? Voor een volledig overzicht verwijzen wij naar onze tarievenlijst.
Als je voor budgetbeheer kiest dan komt er geen postblokkade. Dat is alleen als je in de WSNP terecht komt. Wel zullen wij alle vaste lasten aanschrijven en dat zal betekenen dat je minder post ontvangt.
Als je wilt wijzigen van budgetbeheerder dan zal dit waarschijnlijk te maken hebben dat je in bepaalde mate ontevreden bent over de samenwerking met jouw huidige budgetbeheer. Probeer daarom eerst met jouw huidige contactpersoon te communiceren hoe je de samenwerking kunt verbeteren. Wat zijn jouw wensen en welke wensen heeft jouw budgetbeheerder. Dit is namelijk altijd de goedkoopste en beste oplossing.
Ben je vervolgens nog steeds van mening dat je een andere budgetbeheerder wilt dan kun je een e-mail sturen naar het budgetbeheerderskantoor met het verzoek om van budgetbeheerder te wisselen.
De budgetbeheerder werkt samen met een bank waar alle rekeningen worden geopend. Indien je al bij deze bank bankiert dan kunnen er vast en zeker afspraken gemaakt worden zodat je jouw bankpas kunt behouden. Zit je niet bij de betreffende bank dan zal er een nieuwe beheerrekening geopend worden. Je mag dus altijd jouw eigen bankpassen behouden.
Je kunt van budgetbeheerder wisselen of het budgetbeheer opzeggen door een e-mail te sturen naar het budgetbeheerderskantoor. Je doet er goed aan om dit eerst te overleggen met jouw contactpersoon.
De budgetbeheerders van Aktiva zullen jou altijd inzage geven in de mutaties op jouw bankrekening. Dit kan door het maandelijks versturen van afschriften of een online inlog van het systeem.
Er is geen wettelijk minimum of maximum aan leefgeld. De hoogte van het leefgeld wordt bepaald aan de hand van de ruimte in de begroting. Dit kan niet altijd in overeenstemming zijn met de wensen of de behoeften. Als richtlijn zou je wel de bepalingen op wikipedia aan kunnen houden. Daarin wordt aangegeven dat een eenpersoonshuishouden ongeveer 40 euro per week zou moeten hebben en 10 euro voor elk volgend persoon in dat huishouden. Onderstaand schema zou je dan kunnen aanhouden
Weekgeld wordt altijd op een vaste dag uitbetaald. Dit kan 1 of meerdere dagen per week zijn. Je kunt zelf bepalen op welke dag deze betaling plaats vindt. Sommigen willen het liever op een maandag. Anderen liever een dag voordat zij boodschappen gaan doen.
Hoe kan ik budgetbeheer aanvragen?
Hoelang duurt een aanvraag voor budgetbeheer?
Zijn er ook andere mogelijkheden als alternatief voor budgetbeheer?
Wat zijn de kosten van een aanvraag budgetbeheer?
Hoe weet ik of mijn budgetbeheerder betrouwbaar is??
Komt er ook een postblokkade als ik voor budgetbeheer kies?
Hoe kan ik wijzigen van een budgetbeheerder?
Mag ik mijn eigen bankpas behouden bij budgetbeheer?
Hoe kom ik van mijn budgetbeheer af?
Krijg ik ook inzicht in mijn bankrekening bij budgetbeheer?
√ Binnen 24 uur word je teruggebeld
√ Binnen 7 dagen een kennismaking
√ Je krijgt een eigen budgetbeheerder
√ Geen wachttijden bij de aanmelding
√ Binnen 1 maand loopt alles
√ Wij communiceren alleen met jou
√ Maandelijks betaalcontroles
√ Je kunt online met ons meekijken
√ Gekwalificeerde budgetbeheerders
√ Toezicht door branchevereniging en externe auditor
√ Een eigen vaste contactpersoon
√ Voortdurend inzicht in de financiën
√ Telefonisch en per e-mail bereikbaar
√ Online rekeningen versturen
√ Binnen 24 uur een schriftelijke reactie